Tuesday, November 30, 2010

SIRAH NABI MUSA : KAUM BANI ISRAEL MENERIMA BALASAN


SIRAH NABI MUSA : KAUM BANI ISRAEL MENERIMA BALASAN

Akhirnya kaum Nabi Musa sedar kesalahan mereka mengakui bahawa mereka telah disesatkan oleh syaitan. Mereka memohon keampunan dan rahmat daripada Allah SWT agar melindungi mereka daripada godaan syaitan dan iblis yang selam ini telah menyesatkan mereka.

Nabi Musa juga tidak ketinggalan beristighfar dan memohon keampunan bagi dirinya dan juga Nabi Harun saudaranya itu setelah ternyata bahawa ia sebenarnya tidak lalai daripada menjadi wakil Musa memimpin kaumnya. Nabi Musa berdoa: “Ya Tuhanku, ampunilah aku dan saudaraku serta masukkanlah kami berdua ke dalam rahmat-Mu, sesungguhnya Engkaulah yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.”

Setelah suasana itu kembali menjadi tenang, kepingan2 Taurat yang bertaburan dihimpunkan semula dan disusun kembali sebagaimana asalnya. Lalu Allah memerintahkan kepada Musa supaya membawa sekumpulan dr kaumnya utk menghadap dan meminta ampun di atas segala dosa2 mereka yg telah menyekutukan Allah dgn menyembah patung anak lembu itu.

Tujuh puluh orang telah dipilih oleh Nabi Musa di kalangan kaumnya itu untuk bersama2nya pergi ke Thur Sina. Di samping itu Allah SWT juga telah memerintahkan mereka agar b’puasa, menyucikan diri dan pakaian mereka. Maka apabila tiba masa yang ditetapkan, Nabi Musa dan sebilangan 70 org yg terpilih dr kaumnya itu berangkat ke Thur Sina.

Setibanya di Thur Sina dtnglah awan yg tebal dan gelap meliputi seluruh bukit. Ketika itu jg Nabi Musa dan pengikutnya masuk ke dalam awan gelap itu dan mereka segera b’sujud. Ketika itu kelompok pengikut Nabi Musa mendengar perckpan Nabi Musa dgn Tuhannya. Pada saat itu timbullah keinginan di hati mereka untuk melihat zat Allah dgn mata kepala mrk sendiri setelah mrk dapat mendengar percakapan yg b’langsung ketika itu dgn telinga mrk. Maka setelah selesai Nabi Musa berckp2 dgn Allah, berkatalah mrk kpdnya: “Kami tidak akan beriman kepadamu sblm kami melihat Allah dgn terang.”

Sebaik sahaja mrk habis melafazkan kata2 tersebut yg jelas menunjukkan keingkaran dan ketakburan, Allah terus mengirim halilintar yg menyambar dan merenggut nyawa mrk sekali gus.

Melihatkan kejadian ini Nabi Musa merasa sgt sedih sedangkan sekumpulan yg dibawanya itu adalah antara yg terbaik di kalangan kaumnya. Lantas ia berseru kpd Allah agar diampunkan dosa mereka itu. Doanya: “Wahai Tuhanku, aku telah pergi ke Thur Sina dgn 70 org yg terbaik di antara kaumku kemudian aku akan kembali seorang diri, pasti kaumku tdk akan mempercayaiku. Ampunilah dosa mrk wahai Tuhanku dan kembalikanlah kepada mereka nikmat hidup yg Engkau telah cabut sebagai pembalasan atas keinginan dan permintaan mereka yg derhaka itu.”

Allah memperkenankan doa Nabi Musa dan kaumnya dihidupkan semula. Mereka pun bangun seakan2 baru tersedar dari pengsan. Kemudian pada kesempatan itu Nabi Musa meminta mereka berjanji bahawa mereka akan berpegang teguh kpd kitab Taurat sbg pedoman hidup mrk serta melaksanakan perintah dan menjauhi segala larangan Allah.

sumber : renher

No comments:

My Blog List